Uneori se întâmplă ca atunci când schimbați anvelopele de sezon, de la iarnă la vară sau invers, să constatați că unul dintre cauciucuri nu mai este bun. Poate fi vorba despre o deformare cauzată de depozitare, un obiect ascuțit, sau pur și simplu o uzură care nu mai permite echilibrarea corectă pe mașină.
În această situație, parcă nu ați vrea să cumpărați patru anvelope noi, mai ales dacă celelalte trei sunt în stare foarte bună. Așa apare întrebarea dacă se poate schimba doar o singură anvelopă. Teoretic, se poate face asta, cu condiția ca diferența de uzură dintre anvelopa nouă și cea veche să fie de mai puțin de 0.5 mm și să nu fie montate pe puntea motoare. La mașinile cu tracțiune integrală de generație mai nouă, le puteți monta pe spate pentru că aceea este cel mai puțin timp antrenată de motor.
Cel mai bine verificați toate celelalte patru roți (inclusiv rezerva) și vedeți dacă vreuna dintre anvelope se încadrează în acea marjă de jumătate de milimetru. Dacă niciuna nu se încadrează, atunci cel mai bine ar fi să luați două anvelope noi. Montați cele două anvelope pe puntea motoare, iar pe cealaltă punte mutați roțile cu cea mai mică diferență de uzură. La final, oricum veți rămâne cu o anvelopă destul de bună în plus.
Argumentele pentru acest sfat sunt multiple. Diferența de uzură duce la o diferență de diametru exterior al roții, ceea ce face ca una dintre ele să fie mai mare. Dacă sunt montate pe puntea motoare, diferențialul va trimite mai mult cuplu pe roata cea mai uzată, care are un diametru mai mic. Dacă credeți că un milimetru diferență în uzură nu contează, haideți să facem un calcul.
O roată de 195/65 R15 are un diametru de 635 mm și o circumferință de 1993,9 mm. Un milimetru în rază înseamnă de fapt 2 în diametru, ceea ce se traduce printr-o circumferință de 1987,6 mm. Dacă în cazul anvelopei fără uzură vorbim despre 501,5 rotații pe kilometru, în cazul celei ce are o uzura de un milimetru vom avea 503,1 rotații. Cam asta înseamnă o diferență insignifiantă, de doar un milimetru în uzura unei anvelope la dimensiunile precizate: mai mult de o rotație și jumătate la fiecare kilometru parcurs.
Această diferență cel mai probabil nu o veți resimți la volan. În schimb diferențialul mașinii o va sesiza și va trimite mai mult cuplu spre roata cu cea mai mică încărcare, respectiv roata mai uzată. Asta va atrage automat și o ușoară creștere de consum. Dar diferențele nu se opresc aici. Întru-cât roata mai uzată va efectua mai multe rotații pe kilometru decât perechea ei, va suferi de o uzură accelerată comparativ cu cealaltă. Iar vara următoare când veți dori să faceți un nou schimb de pneuri, iar va trebui să luați o anvelopă nouă. Practic, va fi anul și anvelopa. Nu mai bine cumpărați din start două pneuri noi pe care să le folosiți câțiva ani? Astfel veți avea și mai multă siguranță în trafic, și un consum neafectat de starea de uzură diferențiată și o mai bună utilizare a banilor dumneavoastră.
O altă mare dilemă este întâlnită de cei care au mașini cu punte motoare spate. Achiziționarea a două anvelope noi (de exemplu, anvelope noi de vară) ar necesita, teoretic, ca acestea să fie montate acolo. Totuși, majoritatea frânărilor se fac cu puntea față, care mai este responsabilă și pentru schimbarea direcției de mers. În această situație ar trebui să verificați atent dacă anvelopele vechi pot fi utilizate cu succes pe această punte. Dacă au un profil mai adânc de 3 mm și nu sunt mai vechi de cinci ani, atunci da. Dar dacă vreuna dintre aceste două condiții nu este îndeplinită, atunci chiar era necesar un set nou de anvelope.
Sursă știre expresspress.ro